Szkolny Dzień Świadomości o Autyzmie
Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu, zaś motywem obchodów jest kolor niebieski.
W naszej szkole obchodziliśmy ten dzień 13.04.2018, wtedy to „zaświeciliśmy się na niebiesko”. Wśród nauczycieli i uczniów dominował w ubiorze kolor niebieski. W ten sposób cała nasza społeczność zidentyfikowała się z osobami chorymi na autyzm.
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nieleczony autyzm może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”. Jak dotąd nie wskazano jednoznacznie przyczyn występowania tego zaburzenia, nie ma też leku na autyzm. Autyzm bywa często nierozpoznany i niezrozumiany, dlatego też wiele osób z otoczenia traktuje dzieci z autyzmem jako niegrzeczne lub źle wychowane. W Polsce wykrywany jest u 1 dziecka na 300.
Z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w piątek w naszej szkole odbyły się prelekcje na temat tego schorzenia. W prelekcji brali udział wszyscy uczniowie naszej szkoły, a także nauczyciele i wychowawcy. Spotkanie miało charakter szkoleniowo -warsztatowy. Na prelekcji przedstawiono prezentację multimedialną, uczniowie obejrzeli film oparty na faktach, przedstawiający losy dziewczynki (dziś 15- latki) dotkniętej autyzmem. Film pod tytułem „Podróż Marii” spowodował falę wzruszenia. Następnie uczniowie brali udział w ćwiczeniach warsztatowych mających na celu wczucie się w rolę dziecka ze spektrum autyzmu; jak odbierają rzeczywistość i jak sobie z nią i w niej radzą. Na koniec uczniowie otrzymali słodki upominek – biszkopcik z niebieskim lukrem. Kolor niebieski jest symbolem autyzmu.
Wszystkie podjęte działania miały na celu podnoszenie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu, zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Sądząc po zachowaniu uczniów - działania przyniosły pozytywny skutek.
M. Karabulut