Nauka poprzez zabawę na lekcjach języka polskiego
Nauka poprzez zabawę, metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego w naszej szkole
Umiejętność czytania jest w życiu niezbędna. Istotne jest szczególnie opanowanie przez uczniów umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wymaganie to nakreślone zostało w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, a największy nacisk na wykształcenie tejże zdolności spoczywa na nauczycielu poloniście z racji nauczanego przedmiotu.
Lekcje języka polskiego stanowią miejsce spotkania ucznia z tekstem literackim i stwarzają naturalną sytuację, w której jako odbiorca musi on odszyfrować zawarte w tekście informacje. Czytamy i omawiamy nie tylko wiersze i krótkie teksty, ale również w ramach samokształcenia – lektury. Współcześni neurodydaktycy twierdzą, że mózg najlepiej uczy się poprzez działanie, dlatego też podczas lekcji języka polskiego wprowadzane są do pracy z tekstem metody i techniki aktywizujące, wykorzystujące współpracę uczniów i zabawę. Stosowane są między innymi następujące metody motywujące uczniów do działania: mapa myśli – jako świetny sposób tworzenia notatek z lekcji, lapbook, czyli „książka na kolanach” – ostatnio wykorzystany na lekcji z klasą szóstą do podsumowania lektury „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”, quiz z treści lektury jako lekcja wprowadzająca do omawiania książki, wywiad z autorem – formułowanie pytań do autora na podstawie różnych źródeł informacji czy tworzenie profili internetowych postaci literackich – wykonywali je szóstoklasiści do lektury „Felix, Net…”. Metodą aktywizującą uczniów było też wykonanie makiety Narnii. Po wcześniejszej analizie tekstu, wyszukaniu fragmentów opisujących baśniową krainę uczniowie mieli stworzyć przestrzenną pracę plastyczną, na której umieścili najważniejsze elementy krajobrazu i postacie literackie. Inną wykorzystaną w ostatnim czasie metodą aktywizującą uczniów była gra na podstawie lektury. Nauka przez zabawę ma ogromną wartość. Dla podsumowania lektury świetną metodą jest gra planszowa. Taką lekcję przeprowadzono w klasie piątej podsumowując wiadomości z książki „Opowieści z Narnii”.
Każdy tekst niesie inne możliwości, pozwala na wyciągnięcie z siebie innych interpretacji, pozwala na inny dobór metod oraz technik pracy. Różnorodne metody aktywizujące pozwalają oswoić uczniów z analizą i interpretacją tekstu oraz przygotowują ich do świadomego odbioru tekstów literackich w przyszłości.